تفاوت یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه و آموزشگاه زبان

يادگيري زبان انگليسي از ديرباز مورد توجه بسياري از علاقه مندان به اين زبان در سراسر جهان بوده است. با گسترش جوامع و برقراري بيشتر مناسبات اقتصادي، فرهنگي و سياسي در بين کشورها و نيز پيشرفت شگفت انگيز دانش بشري و علوم، با گسترده شدن وسايل ارتباط جمعي و رسانه هاي شنيداري و ديداري، ورود رايانه ها به محل کسب و کار و زندگي انسان ها و احتياج و اشتياق آنها به تبادل نظر و کسب تجربه از يکديگر و انجام داد و ستدهاي مختلف باعث شده است که نياز به استفاده از يک زبان مشترک که همان زبان بين المللي انگليسي است، بيشتر از گذشته احساس شود.

محیط های انگلیسی زبان

در کشور ما نيز ده ها سال است که با همت برنامه ريزان، مولفان، معلمان و دبيران گرانقدر زبان انگليسي، آموزش زبان در مدارس بويژه از سال اول راهنمايي به بعد صورت مي گيرد اما نکته در اينجاست که چرا بيشتر فارغ التحصيلان و ديپلمه هاي ما قادر به مکالمه زبان انگليسي نمي باشند؟ و مهارت خواندن و درک مطلب آنها در استفاده از متون زبان انگليسي ضعيف است؟ و باعث تاسف تر اينکه، همين فارغ التحصيلان وقتي مي خواهند در آزمون کنکور در دانشگاه ها شرکت کنند، بار ديگر مجبورند به موسسات مختلف مراجعه و ثبت نام کنند و همه آنچه را قبلا در مدارس خوانده اند اينک در آنجا بخوانند.

حتي با تمام تلاشي که در آموزش و پرورش انجام مي شود نتيجه کار آنچنان که بايد باشد، نيست. مي توان بخشي از علت ها را به اين صورت بسته بندي کرد:

دانش آموز:

زبانآموزي که به موسسه زبان مي رود داراي علاقه و انگيزه يادگيري است. و حاضر است حتي مسيري طولاني را طي کند تا به آنجا برسد. حال آنکه همه دانش آموزان در مدارس لزومان به زبان انگليسي علاقه مند نيستند. بلکه برنامه ريزي درسي در آموزش و پرورش به گونه اي است که اگر مثلا در يک کلاس 30 نفري، 3 نفر به زبان علاقه مند نباشند، مجبورند تا آخر همان ترم يا سال در سر کلاس حضور داشته باشند.

زبانآموزي که در يک موسسه زبان ثبت نام مي کند در بدو ورود توسط موسسه تعيين سطح مي شود و با توجه به سطح علمي وي در درس زبان، کلاس و استاد او در نظر گرفته مي شود. حال آنکه در کلاس هاي مدارس سطح بندي وجود ندارد و دانش آموزان با سطح نمره هاي مختلف (از 0 تا 20) مي توانند در يک کلاس با هم درس بخوانند.

روش های یادگیری زبان انگلیسی

معلمان و اساتيد:

معلمان و اساتيد نيز در موسسه هاي زبان تعيين سطح و مصاحبه و گزينش مي شوند و علاوه بر دانش زباني، بايد به روش هاي تدريس روز نيز آشنا باشند. گر چه در آموزش و پرورش نيز معلمان و دبيران زبان داراي مدارک تخصصي متناسب با رشته تدريس خود باشند اما لزومي ندارد که همه آنان مسلط به مکالمه باشند و يا هر چند وقت يکبار دوباره از نظر علمي ارزيابي و گزينش شوند.

معلمان و اساتيد زبان در موسسات بايد دانش خود را دائما به روز نگه دارند و با کتاب هاي جديد و تازه منتشر شده در رشته تدريس خود آشنا باشند و روش تدريس آنها را بدانند در غير اينصورت از گروه مدرسان آن موسسه حذف خواهند شد. حال آنکه در آموزش و پرورش وقتي کتابي تاليف مي شود گاه تا يک دهه و شايد بيشتر، همان کتاب تدريس مي شود و معلم زبان کافي است فقط روش تدريس همان کتاب را بداند.

روش تدريس معلمان و اساتيد زبان در موسسات تا حدود بسيار زيادي يکسان و برنامه ريزي شده است. زيرا کتاب هايي که در موسسات مورد استفاده قرار مي گيرند داراي کتاب راهنماي معلم (dooks teacher) مي باشند و معلم زبان با مطالعه آنها مي تواند تدريس خود را مرحله به مرحله به دقت انجام دهد. در صورتي که در کلاس هاي زبان مدارس روش هاي تدريس متفاوت است و هر معلمي روش و شيوه هاي تدريس خود را دارد.

خواندن و درک مطلب انگلیسی

کتاب:

کتاب هايي که در موسسات تدريس مي شوند عموما از نظر محتواي زباني بسيار غني تر از کتاب هاي زبان مدارس هستند و توسط نويسندگان يا گروه مولفان انگليسي زبان (speakers native) نوشته شده اند مولفاني که از متخصصان بنام رشته زبان انگليسي در دانشگاه هايي همچون آکسفورد، کمريج و … مي باشند. علاوه بر اينها، هدف آموزش کتاب مشخص است.

يا براي مکالمه است، يا به نکات دستوري پرداخته است و شايد هم اختصاص به تقويت مهارت هاي خواندن و درک مطالب دارد و گاه تلفيقي از همه مهارت هاست. ظاهر کتاب ها مانند طرح روي جلد، نوع کاغذ استفاده شده صفحه آرايي، استفاده از رنگ ها و تصاوير متنوع و نيز نوع حروف به کار رفته در تايپ جمله ها، همگي يک کتاب شيک و جذاب را به رخ زبان آموز مي کشد.

چيزي که در کتاب هاي زبان مدارس تا حدود زيادي جايش خالي است. کتاب هاي موسسات داراي امکانات جنبي مانند کتاب حمل تمرين (dook work) و نيز کاست تلفظ يا لوح هاي فشرده صوتي يا تصويري مي باشند. چيزي که بر جذابيت کتاب ها افزوده است و يادگيري را از لذت بخش تر و آسان تر نموده است.

Inviting People

قوانين و مقررات/ امکانات:

اگر شاگردي با رتبه علمي بالا از يک موسسه زبان فارغ التحصيل شود، از وي در صورت نياز براي تدريس در همان موسسه دعوت مي شود. اما قوانين و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش اجازه تدريس به دانش آموزان ممتاز را به اين صورت نمي دهند مگر اينکه متقاضي تدريس، مراحل مختلف استخدامي را در اين وزارتخانه طي کند و به عنوان دبير رسمي و يا حق التدريس مشغول به کار شود.

ضمنا بسياري از موسسات معتبر زبان به دليل برخورداري از شرايط اقتصادي خوب قادر به احداث آزمايشگاه زبان مي باشند. محيطي که در آن زبان آموز بدون شنيدن سر و صداي بيرون از کلاس مي تواند در صندلي مخصوص به خود بنشيند و با استفاده از وسايل کمک آموزشي مانند فيلم، ضبط صوت، هدفون، لوح هاي فشرده و … به تقويت مهارت هاي زباني خود بپردازد. اميد است که انشاءالله ما نيز در آينده اي نه چندان دور شاهد تحولاتي چشم گير در عرصه تعليم و تربيت فرزندان شايسته مرز و بوم خود باشيم. تحولي که سزاوار آنهاست و باعث بالندگي بيشتر آنان در عرصه هاي علمي خواهد شد. به اميد آن روز.

 

منبع: وبلاگ englishd5

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *