آموزشگاه زبان خوب چه ویژگی دارد؟

فضای مناسب

مهم ترین فاکتوری که هر محیط آموزشی باید از آن برخوردار باشد، آرامش است. فضای مناسب آموزشی، میزان استرس فردا را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. ضروری است که این فضا، آرامش و امنیتی همچون خانه را به فرد القا کند، زیرا محیط تنش زا و پر استرس در بیشتر آموزشگاه ها (از صدای زنگ گرفته تا هیاهو و رفت و آمد زیاد)، دشمن اصلی یادگیری است.

دکوراسیون محیط های آموزشی باید تفاوتی چشمگیر با محیط هایی همچون اداره ها و … داشته باشند. علاوه بر این فضای بیرون از کلاس ها یا همان محوطه آزاد موسسه نیز باید فضایی فوق العاده سرگرم کننده باشد که زبان آموزان آن محیط را علاوه بر یک محیط آموزشی محیطی کاملا مفرح بیابند و بتوانند چند ساعت از وقت خود را در محیطی همچون یک باشگاه با لذت سپری کنند.

Listening Practice | Level-A2 | Using colours to do homework

 

سیستم ارزشیابی

آزمون های موسسات در محیط آموزشی به هیچ وجه نباید بار استرس زایی داشته باشند. طبق استانداردهای بین المللی، امتحان های میان دوره (Quiz) باید با امکان مراجعه به جزوه (Open Book) باشد. محول کردن پروژه های مهیج و مورد علاقه هر فرد به او در طول ترم به جای امتحانات استرس زا و سنگین و پرحجم آخر ترم بسیار مثمر ثمر خواهد بود و نتایج آن به خصوص در پیشرفت دانشجویان از این طریق به مراتب بیشتر و بهتر از روش های دیگر می شود.

آزمون های ما باید از نوع دستاوردی (Achievement Tests) باشند یعنی به طور مثال فرد بتواند با موفقیت پروژه ای که با رغبت و علاقه خود انتخاب کرده، را ارائه دهد. بدیهی است، دانشجو خاطره چنین پروژه هایی را هیچگاه از یاد نخواهد برد.

شما به راحتی با 3 سوال منطقی می توانید بر اساس میزان وضوح و صداقتی که در پاسخ سوال خود می بینید، یک آموزشگاه زبان را محک بزنید:

1) بپرسید شرایط تدریس در آن آموزشگاه چیست و استادان چگونه انتخاب می شوند؟ بدیهی است هر چقدر انتخاب دقیق تر و اصولی تر باشد. نشان از آموزشگاهی با کیفیت تر دارد.

2) آموزش ضمن خدمت شما برای کارکنان به چه صورت است و آیا به شما اجازه می دهند در یکی از جلسات آموزش ضمن خدمت به عنوان مهمان شرکت کنید؟ آموزش ضمن خدمت امری هزینه بر و پشت پرده است و معمولا دانشجویان از انجام یا انجام ندادن آن آگاهی ندارند. اگر به شما اجازه دادند در جلسات گردهمایی و آموزشی استادان شرکت کنید، در انتخاب آن آموزشگاه درنک نکنید.

3) از آموزشگاه بپرسید چند شعبه دارید؟ هر چه تعداد شعبه هایش بیشتر باشد، نقاط ضعفش هم بیشتر است! در علوم مهندسی سیستم، روش هایی برای تأسیس شعبه ها به روش علمی آمده (Franchising) که این روش ها در تعداد بسیار معدودی از شرکت ها در سطح جهان قابل اجراست و این علم هنوز در بسیاری از کشورها نظیر ایران نهادینه نشده است.

نتیجه آزمون زبان انگلیسی پیشرفته اعلام شد

 

منابع تدریس
اگر بخواهم بهترین معیار برای انتخاب یک کتاب خوب را برای شما بازگو کنیم، این است که کتاب باید از زبان مؤلف چگونگی تدریس و تکنیک های پیشنهای وی را به صورت جزء به جزء به اطلاع استادان برساند. به طور مثال یکی از دلایل موفقیت کتاب های Four Corners طبقه بندی راحت کتاب برای راهنمایی استادان در Teachers’ Book است، زیرا هر چه رابطه مؤلفان کتاب ها و استادان بیشتر باشد، موفقیت استاد در راستای آموزش مناسب بیشتر خواهد بود. در نتیجه آموزشگاه باید خود به تألیف کتاب و جزوات آموزشی بپردازد یا از کتاب هایی با راهنمای بسیار جامع تدریس استفاده نماید.

Listening Practice | Level-A2 | Stop wasting time

 

تجربه یادگیری
در یک محیط آموزشی دانش پذیران باید امکان تجربه و سعی و خطا داشته باشند. محیط آموزشی استاندارد محیطی است که به دانشجو میدان تمرین و استفاده از نتایج استنباط و تحلیل خود را بدهد، زیرا یادگیری به معنی حفظ کردن پیش فرض ها و درک تئوری ها و نظرات استادان کاملا اشتباه است.

استادان نیز باید در هر مبحث امکان داشتن تجربیات محسوسی را در اختیار دانشجویان قرار دهند تا دانشجو خود را به عنوان کاشف حقیقت شناخته و از تلاش خود احساس پیروزی و رضامندی داشته باشد. در یادگیری مطالب، حس کردن آن مبحث با حواس پنجگانه و خاطره سازی است که مطلب را به خوبی منتقل و در ذهن مخاطب ماندگار می سازد . این امر را می توان از طریق ابزار و امکانات حتی پیش پا افتاده محیا کرد.

وظایف اساتید
تسلط داشتن بر یک زبان و حتی زبان مادرزادی، معیار مناسبی برای انتخاب استاد زبان نیست، به طور مثال همه ما ایرانیان تسلط کامل بر زبان فارسی داریم که زبان مادری ماست. آیا همه ما می توانیم استاد زبان فارسی شویم و به افراد خارجی، زبان فارسی را به خوبی آموزش دهیم …!؟

قاعدتا خیر.

در یک آموزشگاه زبان خوب باید میزان محبوبیت و رضایت از عملکرد استادان و مشاوران، به صورت نظر سنجی های دوره ای از زبان آموزان صورت پذیرد تا هم معیاری برای سنجش و کارآمدی اساتید چه از لحاظ سطح علمی و چه از جهت مهارت تدریس و اخلاق باشد و هم ابزاری برای بالا نگه داشتن سطح آموزشی موسسه.

این در واقع رویه اصلی موسسه زبان ایران اروپا می باشد که از ابتدای شروع کار آموزشگاه، سالهای سال باعث بالا بودن استاندارد های آموزشی موسسه می باشد.

یک زبان آموز باید آگاه باشد که یک استاد زبان شیفته رشد و پیشرفت اوست و تنها دغدغه اش در کلاس زبان تدریس و آموزش کارآمد است. موسسات و مدیران آموزشگاه های زبان باید استادانی را جذب کنند که بیش از هر چیز، شغل تدریس زبان را با قلب و جان خود انتخاب کرده باشند، تا بتوانند تمام علم و مهارت خود را در جهت علاقه مند کردن زبان آموزان در کلاس به کار ببرند و جذابیت کلاس را به حدی افزایش دهند که تمامی زبان آموزان را به طور کامل برای ساعاتی از دغدغه های روزمره جدا کرده و حواس و تمرکزشان تنها معطوف به موضوع مورد یادگیری شود.

شما ممکن است این را هم بپسندید